• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9
رئیس انجمن انبوه سازان گلستان:

مردم توان پرداخت اقساط ۷ میلیونی مسکن را ندارند

  • کد خبر : 2051
  • 29 آذر 1400 - 0:07
مردم توان پرداخت اقساط ۷ میلیونی مسکن را ندارند
عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان با بیان اینکه مردم توان پرداخت اقساط هفت میلیون تومانی را در طرح جهش تولید مسکن ندارند، گفت: باید طوری یارانه برنامه ریزی شده که سقف تسهیلات کمتر شود.

به گزارش نویاب، دوشنبه گذشته جزئیات بازپرداخت اقساط تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن از سوی محمدحسن علمداری، عضو هیئت‌مدیره بانک عامل اعلام شد.

براساس این خبر بازپرداخت تسهیلات در طرح نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله (سه سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله) خواهد بود.

با توجه به محل زندگی، میزان تسهیلات از ۴۵۰ میلیون تومان تا ۲۵۰ میلیون تومان در روستاها متفاوت بوده و اقساط هم از هفت میلیون تومان آغاز و به چهار مییلیون تومان می رسد.

لذا در این راستا با عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان کشور گفتگو کردیم، سیدمحمد مرتضوی گفت: این تسهیلات بدون یارانه بوده و با نرخ ۱۸ درصد محاسبه می‌شود.

مرتضوی افزود: در یک نگاه کلی پرداخت اقساط برای همه خریداران مسکن که طبعاً از دهک‌های بالای جامعه هستند، ممکن نیست.

وی بیان کرد: حداقل حقوق کارمندان دولت در سال آینده ۴.۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده و در بخش کارگری هم به همین اندازه تعریف خواهد شد بنابراین اقساط هفت، شش و حتی چهار میلیون تومانی رقم بالایی بوده و متناسب با حقوق دریافتی کارمندان و کارگران نیست.

مرتضوی عنوان کرد: مسکنی که در طرح ملی تولید خواهد شد، با چشم انداز واقعی در سال آینده به بار نخواهد نشست و حداقل دو سال دیگر باید برای آن هدف گذاری کنیم.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان کشور گفت: با توجه به پیش بینی دوره استراحت در بازپرداخت اقساط، باز هم با توجه به افزایش نرخ سود در سنوات آتی، امکان خرید مسکن با این اعداد دور از انتظار است.

مرتضوی ادامه داد: با توجه به اینکه در آیین نامه طرح جهش تولید، یارانه در نظر گرفته شده لذا نرخ سود متناسب با دهک ها تعدیل شده و برای دهک های دو الی هفت بین پنج الی ۱۲ درصد تبیین و مشخص شده است بنابراین میزان اقساط کمتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد در صورتی متقاضیان واقعی مسکن می‌توانند از این طرح بهره ببرند که بتوانند از یارانه ها استفاده کنند.

این فعال صنعت مسکن گفت: بنابراین برای اینکه به عدد و رقم متعادلی برسیم با در نظر گرفتن اینکه خانواده های ما قادر هستند حداکثر ۳۰ الی ۴۰ درصد از درآمد دریافتی خود را به عنوان هزینه مسکن پرداخت کنند و با فرض اینکه در دو سال آینده دریافتی ها به پنج الی شش میلیون تومان می رسد حداکثر پرداختی مورد نظر برای اقساط با توجه به اینکه دوره طرح هم طولانی مدت است می تواند بین سه الی چهار میلیون تومان باشد.

مرتضوی ادامه داد: لذا پیشنهاد ما به بانک مسکن و راه و شهرسازی این است که یارانه ها را طوری برنامه ریزی کند که سقف اقساط بین سه الی چهار میلیون تومان بوده تا تعداد خانواده های بیشتری از این طرح بهره‌مند شوند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=2051
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.