• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0
راه و مسکن در هفته‌ای که گذشت؛

افزایش نامتعارف اجاره بها منجر به بد مسکنی شد

  • کد خبر : 19893
  • 04 خرداد 1402 - 12:24
افزایش نامتعارف اجاره بها منجر به بد مسکنی شد
مشکلات مستأجران وتوافق ریلی ایران و روسیه از مهم‌ترین خبرهای حوزه راه و مسکن در هفته گذشته بوده است.

به گزارش نویاب به نقل از مهر، هفته گذشته مشکلات اجاره بها ادامه دارد از سوی دیگر سامانه املاک و مستغلات برای دریافت رایگان کدرهگیری راه اندازی شد از سوی دیگر درآمد ۲۰ میلیارد دلاری پروژه رشت- آستارا بحث برانگیز شد.

پذیرش بد مسکنی به جای پرداخت اجاره بهای بالا

به تازگی اخباری مبنی بر بدمسکنی مستأجران رواج پیدا کرده است و این پدیده‌ها تحت فشار افزایش غیر منطقی اجار بها تحمیل شده است.

مستاجرانی که از پس اجاره بها در کلانشهرها برنمی آیند تصمیم بر جایگزینی راه‌های غیر منطقی برای معضل مسکن خود هستند وقتی صحبت از زندگی در کانکس شنیده می‌شود، ذهن بسیاری از مردم به سمت شرایط اضطراری مثل شرایط سیل و زلزله زدگی می‌رود. در این شرایط اسکان بازماندگان در کانکس چندان عجیب و غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد. اما افزایش غیرقابل مهار قیمت اجاره مسکن تا حدی است که برخی افراد مجبور به کانکس نشینی شده اند.

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در خصوص وضعیت اجاره بها به خبرنگار مهر گفت: در بخش مسکن جهش وحشیانه صورت گرفته است که اقشار متوسط دیگر نمی‌توانند خانه اجاره کنند چه برسد به خرید خانه بعید است که در کوتاه مدت بتوان مشکل مستأجران را برطرف کرد با توجه به تورم موجود در کشور بحران‌های اقتصادی یکی پس از دیگری خودنمایی می‌کند.

وی در ادامه افزود: بحران مسکن از یک دهه بی تدبیری ایجاد شده است و مهاجرت‌هایی که از روستا به کلانشهرها انجام شد و کانکس نشینی و پشت بام خوابی تبعات مهاجرت‌های روستا به شهرها است به جای اینکه روستاها را جایی برای زندگی کنیم مردم را از روستاها فراری داده‌ایم.

کدرهگیری رایگان برای مستأجران

معاون مسکن و ساختمان گفت: سامانه املاک و مستغلات اولین سامانه رایگان برای موجر و مستأجر است.

هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان در برنامه رونمایی سامانه املاک و مستغلات گفت: این سامانه نخستین سامانه اجاره بها بین موجر و مستأجر است و در فاز اول آن مختص اجاره بها است و به مرور سامانه خرید و فروش هم اضافه خواهد شد.

وی در ادامه داد: در این سامانه مشخصات موجر و مستأجر ثبت و یک فردی به عنوان شاهد معرفی می‌شود.

وی افزود: کد رهگیری برای بنگاه‌های مشاور املاک فعال است در حال حاضر دو کد رهگیری داریم هم از این سامانه می‌شود کد رهگیری گرفت و هم از مشاورین املاک استفاده شود اما این سامانه به صورت رایگان کد رهگیری می‌دهد و در تمام ساعات شبانه روز این سامانه فعال است.

عباسی گفت: همچنین برای تمدید پس از توافق دو نفر معرفی شده و دولت هم تأیید می‌کند. پیش تر در مشاورین املاک کد رهگیری رایگان نبود. آنها فرآیند بهم رسانی را انجام داده حق زحمه دریافت می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد: امیدواریم گزارش کار انجام شده ارائه شود و وعده داده نشود.

تکمیل ۴ کریدور ریلی به منظوراتصال به شبکه حمل ونقل کشورهای همسایه

خیراله خادمی گفت: تکمیل ۴ کریدور ریلی به منظور اتصال به شبکه حمل و نقل کشورهای همسایه و همچنین تغییر مد حمل‌ونقل از جاده‌ای به ریلی در اولویت قرار دارد.

خیراله خادمی مدیر عامل شرکت توسعه و ساخت زیربناهای حمل‌ونقل کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی در هشتمین کنفرانس بین المللی پیشرفت‌های اخیر مهندسی راه آهن گفت: با توجه به موقعیت ممتاز ایران در منطقه و به منظور بهره مندی از مزایای ترانزیت ملی و بین المللی، در حال حاضر توسعه شبکه ریلی کشور در قالب ۴ کریدور اصلی با تمرکز بر اتصال به شبکه حمل و نقل کشورهای همسایه در دست اقدام است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، حمل و نقل ریلی را یک حمل و نقل ارزان، به صرفه و سبز معرفی کرد و گفت: یکی از مهمترین راهکارها برای تغییر مد حمل و نقل از جاده‌ای به ریلی، تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل و رفع گلوگاه‌های شبکه ریلی کشور است و این هدف در حال حاضر با طراحی و اجرای ۴ کریدور ریلی و اتصال آن به بنادر مهم و مبادی ورودی و خروجی کشور دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: موقعیت ویژه ایران در منطقه از دیرباز تاکنون نشان می‌دهد با تکمیل شبکه حمل و نقل و ممتد کردن مسیرهای ریلی می‌توان از ظرفیت‌های موجود به ویژه بنادر جنوبی و شمالی کشور بهره مند شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این همایش از تصویب ۴ کریدور اصلی در کشور و تاکید مقام معظم رهبری برای تکمیل هرچه سریع‌تر این مسیرها خبر داد و گفت: کریدور ریلی شرق به طول ۱۵۰۰ کیلومتر از ایستگاه چابهار تا یونسی در شرق کشور اولین کریدور است که احداث ۶۰۰ کیلومتر بخش جنوبی آن در حال انجام است و انعقاد قرارداد ۲۸۰ کیلومتر دیگر نیز در حال اجراست.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=19893
  • منبع : مهر
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.