• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
3

حمایت، حلقه مفقوده دامپروری / دامداران: ناچار به کشتاریم!

  • کد خبر : 19744
  • 30 اردیبهشت 1402 - 12:14
حمایت، حلقه مفقوده دامپروری / دامداران: ناچار به کشتاریم!
دامداران معتقدند که اگر مورد حمایت دولت قرار نگیرند، جز زیان چیزی عاید آنان نمی‌شود و آن دسته از افراد که هنوز به این شغل وفادار مانده‌اند، در انتظار بارقه‌ای از امید برای تغییر شرایط هستند.

به گزارش نویاب به نقل از بازار، دامداران در سال های اخیر با رشد متحیر کننده ای در قیمت نهاده های دامی مواجه شدند. در همین بین دولت به فکر تامین خوراک دام یارانه ای افتاد که این اقدام به دلیل وجود نقص هایی، نقش بسیار اندکی در بر طرف کردن مشکلات دامداران ایفا کرد.

معضل خشکسالی هم تیر خلاصی بر پیکره نیمه جان دامداری ها زد و سبب شد بسیاری از دامداری های خُرد و سنتی تعطیل شوند و دامداری های صنعتی هم با مشکلات بسیار زیادی مواجه باشند. هنوز دامداران با این مشکلات کنار نیامده بودند که کاهش تقاضا در بازار به واسطه افزایش قیمت گوشت ضربه نهایی را به صنعت دامپروری گلستان وارد کرد و حالا چیزی جز پیکره نیمه جان از این صنعت نمانده است.

افزایش روزانه قیمت علوفه

عبدالرحمن کلته یکی از دامداران اهل گمیشان با بیان اینکه دامداران به دلیل خشکسالی با مشکل تامین علوفه برای دام ها مواجه هستند، گفت: قیمت علوفه روز به روز در حال افزایش است اما در مقابل شیر را با قیمت ناچیزی از ما خریداری می کنند. یارانه نهاده های دامی را قطع کرده اند و صرفا شرکت تعاونی به ازای هر راس دام، ۲۰ کیلوگرم سبوس در اختیار دامداران قرار می دهد که بسیار ناچیز است.

۹۰ درصد دامپروری استان گلستان به شیوه سنتی است که ۷۰ درصد نیاز علوفه این دام ها از مراتع تامین می شود

عمران میرزاعلی دامدار دیگری که اهل یکی از روستاهای مرزی گلستان است ضمن انتقاد از افزایش قیمت نهاده های دامی به خبرنگار بازار، گفت: با ادامه این وضعیت ناچار به کشتار دام هستیم که پس از آن با کمبود فرآورده های لبنی و گوشتی مواجه خواهیم شد سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی از ما حمایت نمی کنند لذا انتظار می رود دولت به وعده خود که همراهی با دامداران پس از حذف نهاده های دامی بود، عمل می کرد.

حمایت حلقه مفقوده دامپروری گلستان | دامداران: ناچار به کشتار دام‌ها هستیم!

کشت فرا استانی راه حل کمبود علوفه

بر اساس آمار جهاد کشاورزی گلستان ۹۰ درصد دامپروری استان به شیوه سنتی است که ۷۰ درصد نیاز علوفه این دام ها از مراتع تامین می شود اما متاسفانه با توجه به خشکسالی های اخیر، مراتع یا خشک شده و یا درجه مرغوبیت علوفه موجود در آنها کاهش یافته است. معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی گلستان برای حل این معضل، کشت فرا استانی را پیشنهاد داده و به خبرنگار بازار، گفت: با همکاری تعاونی ها و تشکل های دامپروری کشت فرا استانی را در دستور کار خود قرار داده ایم.

صاحب خیراندیش با بیان اینکه اتحادیه دامداران با یک سرمایه گذار برای کشت فرا استانی در مساحت هفت هزار هکتاری برنامه ریزی کرده است، افزود: در طرح تولید قراردادی دام، دامداران از طریق اتحادیه به کارخانجات خوراک دام معرفی می شوند و به ازای هر دام سبک روزانه ۱.۵ کیلوگرم نهاده دریافت و پس از چهار ماه هزینه را پرداخت می کنند.

واکسیناسیون برخی بیماری ها مانند آبله، شاربن، تب برفکی و بروسلوز به صورت رایگان انجام می شود

وی با بیان اینکه بروزرسانی آمار دام استان در حال انجام است، افزود: به دنبال این هستیم تا سهم خوراک دام، دامداران افزایش یابد البته در حال حاضر سهمیه خوراک دام ۳۰ درصد است لذا پیش بینی می شود با بروز رسانی آمار، حداقل ۵۰ درصد نیاز خوراک دام استان فراهم شود همچنین باید این را نیز تاکید کرد که سهم بری سبوس را افزایش داده ایم و دامدارانی که میزان سبوس مورد نیاز دام های آنها کم است به واحد امور دام شهرستان ها مراجعه کنند.

برخی واکسن‌ها پولی شده

یکی دیگر از گلایه های دامداران استان هزینه واکسیناسیون است. به باور این افراد در گذشته بسیاری از واکسن های دام رایگان تزریق می شود در حالی که چند سالی است اینها هم برای دامپروران هزینه بر شده است. مدیرکل دامپزشکی گلستان در اینباره به خبرنگار بازار، گفت: واکسیناسیون برخی بیماری ها مانند آبله، شاربن، تب برفکی و بروسلوز به صورت رایگان و در قالب «طرح های خدمت» انجام می شود. برخی واکسن ها در گذشته به صورت رایگان تزریق می شد اما اکنون باید دامدار نسبت به تهیه آن اقدام کند.

علی کاووسی بیان کرد: واکسیناسیون طیور بومی برای پیشگیری از بیماری نیوکاسل هم به صورت رایگان انجام می گیرد همچنین خدماتی مانند سم پاشی، ویزیت و گاهی داروی رایگان در طول سال و در قالب اردوهای جهادی به دامداران ارائه می شود. همچنین تزریق واکسن تب برفکی طی دو مرحله در طول سال صورت می گیرد و واکسیناسیون علیه طاعون نشخوار کنندگان کوچک از ۱۵ اردیبهشت آغاز شده است.

به نظر می رسد سوء مدیریت در این صنعت مهم باعث شده که دامداری های صنعتی و سنتی آخرین نفس های خود را بکشند و اگر این شرایط مدیریت نشود در آینده ای نزدیک شاهد از بین رفتن این شغل خواهیم بود که قطعا تبعات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=19744
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.