• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان:

بیش از ۵۰ درصد منابع آب زیرزمینی گلستان در بخش شالی استفاده می شود

  • کد خبر : 19634
  • 24 اردیبهشت 1402 - 11:40
بیش از ۵۰ درصد منابع آب زیرزمینی گلستان در بخش شالی استفاده می شود
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: بیش از ۵۰ درصد منابع آب زیرزمینی گلستان در بخش شالی استفاده می شود.

به گزارش نویاب به نقل از بازار علیرضا کیانی اظهار کرد: شالی بر اساس داده‌های اندازه گیری ما در هر هکتار بین ۱۳ تا ۱۴ هزار مترمکعب آب مصرف می کند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان افزود: بیش از ۵۰ درصد منابع آب زیرزمینی فقط برای شالی استفاده می شود اما موضوع مقابل این مسئله بحث معیشت کشاورزان است که در گرو برداشت شالی است.

این پژوهشگر حوزه کشاورزی با بیان اینکه تامین معیشت کشاورزان هم موضوعی مهم به شمار می رود، افزود: در چنین شرایطی باید بین نگاه فنی یعنی مدیریت مصرف منابع آب زیرزمینی و معیشت کشاورزان یک همخوانی ایجاد شود.

او ادامه داد: برای کشت شالی دو راه حل کوتاه‌مدت و بلندمدت داریم که به نظرم تشویق کشاورزان به کشت جایگزین موضوعی بلندمدت است که باید بر روی آن کار شود اما خشکه کاری راه حلی کوتاه مدت است که ضمن تامین معیشت کشاورزان آسیب کمتری به سفره های آب زیرزمینی وارد می شود.

کیانی ضمن یادآوری اینکه در خشکه کاری شالی تقریبا نصف کشت غرقابی آب مصرف می شود، افزود: درکشت معمول شالی چیزی حدود ۱۴ هزار مترمکعب آب مصرف می شود اما در روش خشکه کاری این رقم به هفت هزار و ۵۰۰ هزار متر مکعب کاهش می یابد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: در برداشت شالی به روش غرقابی شش تن در هکتار کشاورز برداشت دارد درحالیکه در روش خشکه کاری این مقدار به چهار تن در هکتار می رسد که باز هم برای کشاورز آن درآمدزایی لازم در مقایسه باکشت سایر محصولات کشاورزی را خواهدداشت.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=19634
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.