• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
13

از توجه به مناطق محروم تا اتصال راه آهن اینچه برون به شاهرود/ لزوم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در آینده نزدیک

  • کد خبر : 1912
  • 06 آذر 1400 - 10:20
از توجه به مناطق محروم تا اتصال راه آهن اینچه برون به شاهرود/ لزوم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در آینده نزدیک

وزیر اقتصاد و دارایی در سفر یک روزه خود به گلستان درباره مسائل اقتصادی کشور، بحران مالی پیش رو و همچنین تغییرات مورد نیاز برای توسعه کشور سخنرانی های مختلفی کرد.

وزیر اقتصاد و دارایی در سفر یک روزه خود به گلستان درباره مسائل اقتصادی کشور، بحران مالی پیش رو و همچنین تغییرات مورد نیاز برای توسعه کشور سخنرانی های مختلفی کرد.

به گزارش نویاب، احسان خاندوزی، صبح شنبه بازدیدی از منطقه آزاد اینچه برون داشت و ضمن دیدار با اهالی منطقه از روند توسعه راه آهن و منطقه آزاد هم دیدن کرد.

نخستین سخنان خاندوزه درباره توسعه مناطق محروم با استفاده از ظرفیت های ملی بود. او اعلام کرد در بودجه ۱۴۰۱ توجه متوازن به همه مناطق دیده شده که البته این به معنای عدم توجه به مناطق برخوردار نیست.

وی با اشاره به انتخاب شدن مدیر اجرایی منطقه آزاد اینچه برون، گفت: طرح جامع اینچه برون طی ۶ ماه انجام شده و هفت میلیارد تومان هم برای تهیه این طرح در نظر گرفته شده است.

خاندوزی بیان کرد: ایکس ری کانتینری که امروز در گمرک اینچه برون افتتاح شد تاثیر زیادی در تسهیل واردات و صادرات کالاها خواهد داشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از راه اندازی گمرک گرگان خبر داد و اضافه کرد: افزایش درآمد در استان مستلزم داشتن استراتژی صنعتی است و باید خام فروشی را کاهش داد.

خاندوزی همچنین در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان گلستان یادآور شد که در دولت سیزدهم وجود اراده توجه به مناطق محروم وجود دارد و با توسعه متوازن منابع بانک‌ها را هم در مناطق کم برخوردار توزیع خواهیم کرد تا شاهد رشد سرمایه گذاری باشیم.

وزیر اقتصاد سپس در نشست گفتگوی دولت و بخش خصوصی حاضر شد و در این نشست مشکل مهم کشور را خود تحریمی دانست که مانع بزرگ تولید شده است.

وزیر اقتصاد از خودتحریمی به عنوان مانعی برای تولید یاد و اظهار کرد: بارها این مساله از سوی تولیدکنندگان در جلسات مختلف به عنوان نخستین مانع مطرح شده است.

طولانی شدن حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی آسیب به تولید است

خاندوزی درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی هم گفت که دولت به این نتیجه رسید که با توجه به پیامدهای منفی در بخش تولید به سمت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حرکت کند و با توجه به اینکه این لایحه در مجلس به تصویب نرسید به تعویق خواهد افتاد اما هرچه این سیاست‌ها به طول بیانجامد آسیب به بخش خصوصی و تولید بیشتر است.

با توجه به این که لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در مجلس تصویب نرسید اجرای آن به تعویق خواهد افتاد اما هرچه این سیاست‌ها به طول بیانجامد آسیب به بخش خصوصی و تولید بیشتر است

وی تاکید کرد که فعالیت تولیدی در کشور برای تمام کسانی که وارد حوزه تولید می‌شوند باید کم هزینه، دست یافتنی و با کمترین میزان زمان مصرف شده برای انواع فعالیت‌ها باشد.

خاندوزی سیاستگذاری و بروکراسی اداری را از مصادیق اصطکاک اداری دانست و اضافه کرد: مشخص نبودن متغییرهای اصلی اقتصاد مانع تولید و فعالیت اقتصادی است.

وزیر اقتصاد و دارایی افزود: در موضوع منطقه آزاد هم مشکلات و پیشنهاداتی مطرح بود مثل مسیر اینچه برون به شاهرود که در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: همانطور که رئیس جمهور هم تاکید کرده‌اند بار مالیاتی موثر تولیدکنندگان طی چهار سال آینده کاهش خواهد یافت و درست نیست که افرادی که تولید می‌کنند بیشترین بار مالیات را بر دوش بکشند.

خاندوزی مشکلات شرکت‌های پیمانکاری را داستانی پرغصه ای دانست و گفت: این مشکل از اینجا نشات می‌گیرد که کشور متکی به نفت بدون آینده شناسی، وقتی در شرایط وفور فروش نفت قرار می‌گیرد تعداد زیادی کلنگ زنی را شروع می‌کند و بدون توجه فنی و اقتصادی پروژه‌هایی را شروع می‌کند که اکنون به چالش می‌خورند.

وزیر اقتصاد و دارایی اظهار کرد: اگر نتوانیم از مسیرهای دیگر مثل ورود شرکای خارجی، تعریف فاینانس‌های جدید و صندوق‌های سرمایه گذاری، اعتبارات را پشت پروژه‌های عمرانی بیاوریم شاهد فاجعه در بخش عمرانی خواهیم بود.

ظرفیت‌های غیردولتی را پشتیبان پیمانکاری کنید

وی با تاکید بر اینکه باید ظرفیت‌های بیرون دولت را پشتیبان بخش پیمانکاری کشور بکنیم، افزود: در موضوع برق هم که طی یک دهه سرمایه گذاری شرکت‌ها را از صرفه انداخت، طی برنامه‌ای آرام آرام قیمتگذاری به سمتی می‌رود که هم فشار بر مصرف کنندگان با الگوی متعارف بیش نرود و هم قیمت گذاری طوری باشد که نیروگاه سازی برای بخش خصوصی بصرفد.

وی هشدار داد: اگر به این سمت نرویم با کسری برق رو به رو می‌شویم و در سال آینده مشکل خواهیم داشت اما امیدواریم با قراردادهایی که می‌بندیم مشکل را کم کنیم.

خاندوزی درباره مصوبه جهش تولید مسکن هم گفت: چاره‌ای جز پله کانی شدن نداریم وگرنه فشار زیاد به بخش اجرایی باعث خروج ذی‌نفعان می‌شود و نکات را به وزارت راه منتقل می‌کنیم.

خاندوزی تصریح کرد: اگر دیپلماسی اقتصادی قوی را به جای تمرکز بر فعالیت‌های مرکزگرا و تهران لحاظ کنیم و خودمان در استان اقدام کنیم مشکلات کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: مناطق آزاد باید بتوانند با طرف خارجی خود در مرز دیپلماسی فعال داشته باشند و استان باید فشار بیاورد و دستور کار تعیین کند تا سفرا و وزرا برنامه‌ها را اجرا کنند.

لزوم افزایش ظرفیت های مردمی و نخبگان در تصمیمات اقتصادی

خاندوزی ادامه داد: در اقتصاد وقتی خود را از ۸۰ درصد ظرفیت اداری و تصمیم‌گیری محروم کرده و خود را به مسیر بوروکراتیک اداری محدود می‌کنیم، حتماً به یک نظام اداری فلج نزدیک می‌شویم.

خاندوزی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در حوزه اقتصادی شاهد یک تحول باشیم باید درها را باز و دست‌ها را دراز کنیم تا ظرفیت‌های مشورتی، نخبگان، مالی و نظارتی را جذب کنیم.

وی با گلایه از اینکه امروز مردم و سرمایه‌های اجتماعی نخبگان احساس جدایی از کشور دارند، افزود: مردم احساس می‌کنند که نه دیده می‌شوند، نه شنیده می‌شوند و نه نقشی در سیاست‌های کشور دارند در حالی که باید نظارت و امور را به توده‌های مردم بسپاریم و حتی در حوزه‌های شهری هم از پتانسیل‌های جامعه استفاده کنید.

وی درباره مشکلات گلستان هم ضمن وعده درباره پیگیری آنها گفت: صحبت‌هایی با تامین اجتماعی برای مشارکت در پروژه پرورش دام ۶ هزار راسی شده است که به اقتصاد استان کمک می‌کند.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در حوزه شیلات و گردشگری گلستان ظرفیت‌هایی زیادی داریم، یادآور شد: در حوزه گردشگری هیچ بازیگر بزرگی برای گلستان نداریم که بتواند تاثیر بین‌المللی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=1912
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.