• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1

امکان خودکفایی در واردات نهاده دامی با غنی‌سازی ضایعات غذا

  • کد خبر : 17989
  • 27 اسفند 1401 - 9:22
امکان خودکفایی در واردات نهاده دامی با غنی‌سازی ضایعات غذا
ضایعات بخش کشاورزی در کشور معادل تامین غذای ۱۸ میلیون نفر است، کنترل و استفاده از روش‌های دانش بنیان در غنی سازی غذایی ضایعات بخش کشاورزی می‌تواند کشور را از واردات نهاده ­های دامی بی نیاز کند.

به گزارش نویاب به نقل از بازار  اکبر تقی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با اشاره به فرامین رهبر معظم انقلاب در خصوص نقش دانشگاه‌ها و دانش بنیان‌ها در مقوله امنیت غذایی در بخش کشاورزی گفت: تمرکز ما مبتنی بر کاهش و قطع واردات نهاده های دامی در کشور است.

تقی زاده افزود: برای هر منطقه و هر ناحیه می‌شود از ضایعات کشاورزی همان منطقه با بهره وری بالای ۶۰ درصد برای تامین خوراکهای دامی استفاده کرد. غنی سازی ضایعات کشاورزی جهت استفاده بهتر دام می‌تواند ضامن امنیت غذایی و کاهش وابستگی کشور به واردات نهادههای دامی باشد.

وی با اشاره به وجود ۳۰ درصد ضایعات کشاورزی از کل تولیدات این بخش در کشور خاطر نشان کرد: توجه بیشتر به دام پروری جهت استفاده بیشتر مردم از مواد پروتئینی از اهمیت ویژه‌ای برای کشور برخوردار است و این مهم نیازمند تامین آب است و با توجه به کمبود آب در کشور باید به سمت بهره وری محصولات گام برداریم. به صورت شفاف باید بتوانیم “کاه” را از یک غذای شکم پر کن برای دام با استفاده از روش‌های علمی به ماده‌ای سرشار و غنی برای غذای دام تبدیل کنیم و در این بخش نقش دانش بنیان‌ها بسیار تعیین کننده است.

تقی زاده تصریح کرد: با وجود یک میلیون تن ضایعات نیشکر در کشور می‌توانیم با استفاده از روش‌های بومی و داخلی، بخشی از خوراک دام را در کشور تامین کنیم؛ لذا با استفاده از روش‌های نوین تامین خوراک دام غنی شده حتی می‌شود از بیماری‌های دام نیز جلوگیری شود.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=17989
  • منبع : بازار
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.