• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

عدم مدیریت صحیح کشاورز و سموم بی کیفیت عامل کاهش عملکرد سویا شد

  • کد خبر : 1789
  • 01 آذر 1400 - 13:48
عدم مدیریت صحیح کشاورز و سموم بی کیفیت عامل کاهش عملکرد سویا شد

دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: عدم مدیریت صحیح کشاورزان در کشت سویا و نامرغوب بودن سموم موجود در بازار از دلایل مهم کاهش عملکرد سویا در استان است.

دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: عدم مدیریت صحیح کشاورزان در کشت سویا و نامرغوب بودن سموم موجود در بازار از دلایل مهم کاهش عملکرد سویا در استان است.

به گزارش نویاب، علی قلی ایمانی اظهار کرد: مشکل ریزش گل و عدم غلاف دهی در سویا در سال‌های قبل هم وجود داشته است و این مشکل تا حدود زیادی به مدیریت مزرعه توسط کشاورز برمی گردد.

دبیر خانه کشاورز گلستان، این مطلب که مسئله کاهش عملکرد سویا به علت بذر نا مرغوب است را کاملاً منتفی دانست و افزود: وقتی سویا در زمین کشاورز سبز می‌شود دلیل بر این است که بذر پتانسیل تبدیل شدن به محصول را دارد.

وی ادامه داد: مدیریت صحیح کشاورز در کشت همه محصولات در عملکرد محصول نقش بسیار مؤثری دارد و این مطلب را کارشناسان بعد از سال‌ها تحقیق به اثبات رسانده‌اند.

ایمانی توضیح داد: در استان ما دو کشاورز در یک اقلیم و شرایط کاملاً مساوی با بذر یکسان در همسایگی هم اقدام به کشت سویا می‌کنند و یک کشاورز هیچ محصولی نمی‌گیرد و کشاورز بعدی تا چهار تن در هکتار محصول برداشت می‌کند، تنها به دلیل نوع مدیریت آنها در روش کشاورزی است.

کشاورزان از روش‌های علمی و توصیه‌های کارشناسان استفاده کنند

دبیر خانه کشاورز گلستان به کشاورزان توصیه کرد که در کنار تجربه خود روش‌های علمی کاشت محصول را نادیده نگیرند و با عمل به توصیه کارشناسان، به بهترین نحو به محصولات خود رسیدگی کنند.

وی تهیه نهاده‌ها از مراکز معتبر، سمپاشی محصول در زمان مناسب و آبیاری در فواصل منظم زمانی را به عنوان عوامل مهم در افزایش بهره وری محصول نام برد.

ایمانی با بیان این مطلب که علم در دنیا در حال پوست اندازی است و با روش‌های قدیمی نمی‌توان کشاورزی خوبی داشت بیان کرد: کارشناسان کشاورزی باید با گذراندن دوره‌های ضمن خدمت علم خود را بروز کنند تا بتوانند به کشاورزان درست آموزش دهند.

وی همچنین نقش رسانه‌ها در آموزش به کشاورزان را مهم تلقی کرد و افزود: رسانه‌ها در کنار بخش ترویج جهاد کشاورزی باید فعال‌تر از قبل عمل کنند.

سموم کشاورزی کیفیت و اثر بخشی لازم را ندارند

دبیر خانه کشاورز تصریح کرد: سموم موجود در بازار کیفیت مناسب ندارند و فرمولاسیونی که باید انجام شود صورت نمی‌گیرد.

وی گله کشاورزان از عدم کیفیت سموم را کاملاً به جا دانست و افزود: عدم تأثیر مناسب سموم تأیید و به اثبات رسیده است.

ایمانی ادامه داد: درحضور وزیر کشاورزی مسئله نامرغوب بودن سموم مطرح شد و شخص وزیر هم مشکل را تأیید کردند و لازم است کارشناسان هرچه سریع‌تر تحقیقات خود را در این زمینه آغاز و مسئله سموم را پیگیری کنند.

جایگزین کردن محصول دیگر به جای سویا کار عاقلانه ای نیست

دبیر خانه کشاورز گلستان بیان کرد: روغن به دست آمده از سویا کیفیت خوبی دارد و کنجاله سویا برای خوراک دام و طیور در استان مورد نیاز است و درست نیست با جایگزین کردن محصولی دیگر این پتانسیل را از دست بدهیم بلکه باید با آموزش صحیح به کشاورزان به افزایش عملکرد محصول کمک کنیم.

وی در پایان گفت: سویا گیاهی کم آب بر و نیاز استان ما است، پس باید با قیمت گذاری مناسب کاری کنیم که برای کشاورز صرفه اقتصادی داشته باشد و هم در مدیریت کشت به آنها کمک کنیم.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=1789
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.