• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
8

توقف تقاطع غیر هم‌سطح علی آباد در ایستگاه اعتبارات| مردم فعلاً تصادف نکنند

  • کد خبر : 1708
  • 28 آبان 1400 - 21:51
توقف تقاطع غیر هم‌سطح علی آباد در ایستگاه اعتبارات| مردم فعلاً تصادف نکنند

اظهارات کارشناسان نشان می‌دهد که افزایش تلفات حوادث جاده‌ای گلستان ناشی از نا ایمنی محورهای مواصلاتی است مشکلی که مسئولان رفع آن را مشروط به تخصیص میلیاردها تومان اعتبار می‌دانند.

اظهارات کارشناسان نشان می‌دهد که افزایش تلفات حوادث جاده‌ای گلستان ناشی از نا ایمنی محورهای مواصلاتی است مشکلی که مسئولان رفع آن را مشروط به تخصیص میلیاردها تومان اعتبار می‌دانند.

به گزارش نویاب، با رصد چند روزه اخبار رسانه‌ها، آنچه به صورت مستمر به چشم می‌خورد، خبرهایی حاکی از کشته و زخمی شدن چندین تن به دلیل تصادف در محورهای گلستان است، این مسئله تا آنجا جدی شده که مدیرکل پزشکی قانونی گلستان با اشاره به رشد ۱۶ درصدی تلفات حوادث جاده‌ای استان در شش ماهه گذشته سال جاری، نسبت به این موضوع هشدار می‌دهد.

افزایش آمار تلفات ناشی از تصادفات درحالی از سوی مدیرکل پزشکی قانونی استان گلستان اعلام می‌شود که برخی مسئولان گلستانی از جذب گردشگر و اجرای سیاست‌هایی برای ایجاد رغبت مسافران به این منطقه سخن به میان می‌آورند. غافل از اینکه در صورت فراهم نبودن بسترهای مناسب وجه استان خدشه جدار می‌شود.

بر اساس اظهارت تعدادی از کارشناسان علت مخاطرات و تصادف محورهای استان عرض کم جاده، نداشتن شانه خاکی، تردد زیاد، عبور ماشین‌آلات کشاورزی، وجود تقاطعات غیراستاندارد، سرعت‌گیرهای غیراصولی، نبود روشنایی کافی در شب و حتی در برخی مواقع فقدان تابلو و علائم رانندگی است اما این بار جدای مواردی که به آن اشاره شد رهاکردن نیمه کاره تقاطع غیر همسطح ضلع غربی شهرستان علی آباد کتول هم به یکی از محورهای خطر آفرین استان تبدیل شده است.

بلاتکیفی پروژه و خطرآفرینی برای مردم

بلاتکیفی پروژه تقاطع غیر همسطح ضلع غربی شهرستان، موضوعی است که یکی از شهروندان علی آباد نسبت به آن انتقاد می‌کند و می‌گوید: به واسطه خروجی نامناسب درون شهر، شهروندان باید یک مسیرطولانی را برای ورود به کمربندی شهر طی کنند بر این اساس چند سال پیش مسئولان با هدف جلوگیری از اتلاف وقت و ایمنی بیشتر مردم، اقدام به احداث تقاطع غیر هم سطحی در اول شهر علی آباد کتول کردند.

سپیده تابنده که معتقد است به واسطه شغلش ناگزیر به تردد دست کم سه بار درهفته در مسیر گرگان به علی آباد است، می‌افزاید: کلنگ این تقاطع که در سال ۹۳ به زمین خورده باگذشت هفت سال هنوز به بهره برداری نرسیده است متاسفانه باید گفت ساخت این پروژه لاک پشتی شده و به دلیل‌عدم تکمیل این تقاطع، برای عزیمت به شهر گرگان ضمن پشت سرگذاردن مسیری طولانی، باید از دو دوربرگردان خطرناک به مسیر کمربندی دسترسی پیدا کنیم.

وجود روشنایی کافی در جاده‌ها از مواردی است که همیشه در کنار ایمنی محورهای گلستان ذکر شده است

این شهروند ضمن نامناسب و ناایمن خواندن این دور برگردان ها، می‌افزاید: در این بریدگی‌های خطرناک حوادث دلخراش زیادی رخ داده است از سوی دیگر نبود روشنایی در این بخش از جاده از عوامل اصلی تصادف است لیکن باید گفت نبود روشنایی مناسب در این قسمت در بازه زمانی شش ماهه دوم سال به یکی از چالش‌های جدی مردم تبدیل شده است از سوی دیگر احداث این پل به جهت، تسریع در عبور و مرور بسیار مثمر ثمر خواهد بود، براین اساس از مسئولان انتظار داریم به روند احداث پل سرعت دهند.

کمبود اعتبار برای روشنایی محورها

وجود روشنایی کافی در جاده‌ها از مواردی است که همیشه در کنار ایمنی محورهای استان ذکر شده است با اینحال مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان ضمن اعلام این نکته که روشنایی جاده جزو الزامات است، می‌گوید: اما این مطلب دلیل بر آن نیست که همه جا روشن باشد.

مهدی میقانی، با بیان اینکه خاموشی برق سال گذشته در محورهای استان منجر به سرقت کابل و ترانس‌های زیادی از راهداری استان شد، می‌افزاید: اگر همه جا روشن باشد که عالی است اما تامین هزینه روشنایی مهم است.

وی بیان کرد: محدودیت اعتباری بخش مهم و جدانشدنی نبود روشنایی در محورهای استان است همچنین باید تاکید کرد که در صورت تامین اعتبارات روشنایی را در جاده‌هایی که حاشیه آن‌ها روستا داشته و تردد زیاد است، انجام می‌دهیم.

از سوی دیگر جانمایی روشنایی جاده‌های گلستان به تشخیص کارشناسی این اداره انجام می‌شود، در محوری که عابر پیاده عبور عرضی ندارد و خودروها تردد می‌کنند با وجود علائم، نیازی به روشنایی نیست.

نبود روشنایی علت بسیاری از تصادفات است

هرچند که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان روشنایی جاده‌ها را بنا به تشخیص و یک ضرورت جدی نمی‌داند اما یک کارشناس راه ضمن رد این نظر، می‌گوید: نبود روشنایی در جاده یا بزرگراه‌ها موجب بروز حوادثی مانند برخورد خودرو با راکبان موتورسیکلت، عابران و حتی حیوانات می‌شود لذا بریدگی ناامن این محور به قدر کافی خطرآفرین است بنابراین وجود روشنایی برای تردد خودروها در این منطقه یک نیازی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

محمد قلی نژاد در ادامه به تسریع در احداث تقاطع غیر همسطح ضلع غربی علی آباد تاکید می‌کند و می‌گوید: این بریدگی‌های فعلی به هیچ عنوان استاندارد نیست از این رو برای جلوگیری از حوادث و تصادفات باید روند ساخت این پروژه تسریع شود.

کمبود اعتبارات عامل توقف تقاطع غیر هم‌سطح علی آباد | مردم فعلاً تصادف نکنند

ایجاد روشنایی ضرورت است

درباره علت توقف پروژه، مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنایی گلستان با بیان اینکه بخش اول این پروژه از سال ۹۳ آغاز شده است، می گوید: برای اجرای این طرح عمرانی به ۳۰ هزار مترمربع زمین نیاز داشتیم که متعلق به کشاورزان این خطه بود. ۱۲ هزار متر از زمین سال ۹۴ خریداری شد و سازه پل و رمپ جنوبی آن احداث شده است. 

علی اصغر رفیعی نژاد با بیان اینکه  در سال ۹۵ علی رغم اینکه چندین مرتبه با مالکان برای خرید زمین توافق کردیم، مالکان حاضر به فروش زمین نشدند، بیان کرد:  عدم توافق مالکان، شرکت ساخت و توسعه زیربنایی گلستان را ناگزیر به اجرای «ماده ۹ لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه‌های عمومی، عمرانی و نظامی دولت» کرد.

موضوع مخاطرات محورهای استان و ایمن‌سازی این جاده‌ها تا جایی اهمیت یافته که چندی پیش دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مینودشت ضرب‌الاجلی برای رفع نقاط حادثه‌خیز در محور گالیکش به مینودشت تعیین کرده است

وی ادامه می‌دهد: براساس این ماده قانونی در صورتی که فوریت اجرای طرح وجود داشته دستگاه اجرایی می‌تواند قبل از انجام معامله قطعی و با تنظیم صورت مجلس وضع موجودملک با حضور مالک یا نماینده وی و در غیاب او و نماینده دادستان و کارشناس رسمی نسبت به تصرف و اجرای طرح اقدام کند.

۱۸ هزار متر مربع زمین خریداری شد

مدیر شرکت ساخت و توسعه زیربنایی گلستان می‌افزاید: به این ترتیب ۱۸ هزار متر زمین، سال گذشته به سه و نیم میلیارد تومان خریداری شد. تحریم و محدودیت اعتباری در تامین مصالح از عوامل روند کُند این پروژه است همچنین ماه گذشته مشکل تامین بخشی از مصالح حل شد؛ حدود ۱۱۰ هزار تن مصالح نیاز است که مقداری از آن از ظرفیت رودخانه‌های استان تامین شد با اینحال در این هوا و بارندگی نمی‌توان این نوع مصالح را به آسانی تهیه کرد.

رفیعی نژاد از تخصیص۸۰ میلیارد ریال به این پروژه خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: با پیگیری نماینده علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی این رقم علاوه بر اعتبارات قطره چکانی به این پروژه تزریق شد. همچنین برای تکمیل این پروژه جدای از اعتبارات تخصیص یافته، دست کم ۲۰۰میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است که در صورت تخصیص، روند ساخت تقاطع غیر هم سطح این شهرستان تسریع می‌یابد.

۱۲ هزار متر از زمین سال ۹۴ خریداری شد

موضوع مخاطرات محورهای استان و ایمن‌سازی این جاده‌ها تا جایی اهمیت یافته که چندی پیش دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مینودشت ضرب‌الاجلی برای رفع نقاط حادثه‌خیز در محور گالیکش به مینودشت تعیین کرده است. حساسیت مراجع قضایی نسبت به ناایمنی جاده‌ها از یک سو و هشدار پلیس راه استان نسبت به غیرایمن بودن محورهای استان و پزشکی قانونی گلستان نسبت به افزایش آمار تصادفات جاده‌ای از سویی دیگر نشان از وضعیت نابسامان محورهای استان دارد. به نظر می‌رسد نیاز است تا متولیان امر ضمن مهم قرار دادن موضوع نسبت به رفع چالش‌های پیش رو جاده‌های استان اقدامات لازم را انجام دهند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=1708
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.