• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

نهضت ملی مسکن در گام دوم/ از ویلاسازی تا فروش اقساطی زمین به سازندگان

  • کد خبر : 15734
  • 06 بهمن 1401 - 7:06
نهضت ملی مسکن در گام دوم/ از ویلاسازی تا فروش اقساطی زمین به سازندگان
طرح نهضت ملی مسکن با روی کار آمدن وزیر جدید وارد مرحله‌ی تازه‌ای شده است. واگذاری زمین برای ساخت واحدهای خودمالکی، استفاده از ظرفیت بخش‌های خصوصی و دولتی، فروش زمین به صورت اقساطی به سازندگان، استفاده از طرح‌های ابتکاری در استان‌ها و فراخوان به بانک‌ها برای ورود جدی‌تر به این پروژه از مهم‌ترین راهکارها برای تسریع آن است.

به گزارش نویاب به نقل از ایسنا، تازگی مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی در نشست با مدیران استانی وزارت راه و شهرسازی از آنها خواسته تا ابتکارات حداکثری را در جهت پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن به کار ببرند و تاکید کرده که در این صورت به مدیران، اختیارات حداکثری نیز داده می‌شود.

او از مدیران خواست تا از ظرفیت همه‌ی بخش‌های عمومی و خصوصی در استان‌ها برای به اتمام رسیدن طرح‌های نهضت ملی مسکن استفاده کنند.

از طرف  دیگر تلاش‌ها برای افزایش ظرفیت زمین این طرح ادامه دارد. تاکنون برای ۲.۴ میلیون واحد مسکونی زمین تامین شده است. مسئولان سازمان ملی زمین و مسکن در کارگاه آموزشی تامین زمین که در حاشیه نشست با مدیران اجرایی طرح نهضت ملی مسکن برگزار شده به نیاز فوری شهرهای کشور برای تامین زمین در قالب توافقات با بخصوصی تاکید کرده‌اند.

درآمدزایی و فروش اقساطی از طریق مزایده و تامین هزینه‌های زیرساخت‌های مسکن، واگذاری زمین در حوزه قانون جوانی جمعیت و کاربری‌های عمومی و مزایده املاک سازمان ملی زمین و مسکن از جمله محورهای این کارگاه آموزشی بود.

بر اساس آخرین آمار از ۳.۶ میلیون متقاضی واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن تا کنون ۸۰۵ هزار متقاضی در بانک مسکن افتتاح حساب کرده، حدود ۵۱۰ هزار واحد به مرحله‌ی تعریف پروژه رسیده و قرارداد پرداخت وام ۲۰۴ هزار واحد منعقد شده است.

موضوع افزایش سقف تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن به ۵۰۰ میلیون مطرح شده که شورای عایل مسکن و شورای پول و اعتبار مورد بررسی قرار گیرد؛ چرا که گفته می‌شود در حال حاضر هزینه ساخت مسکن به حدود ۸ میلیون  تومان در هر متر مربع رسیده است.

در چند ماه اخیر بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و طرح‌های خودمالکی تاکید شده است. طبق این برنامه به مردم زمین واگذار می‌شود تا اقدام به ساخت واحدهای ویلایی کنند.

یکی از چالش‌های طرح، کمبود منابع بانکی است. بجز بانک مسکن تا کنون سایر بانک‌ها تمایل چندانی به عمل تعهدات خود در زمینه تامین سالیانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان طرح نهضت  ملی مسکن ندارند. در این زمینه وزارت راه و شهرسازی از حدود یک ماه قبل به بانک‌ها برای ورود جدی‌تر به این حوزه فراخوان داده است.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=15734
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.