• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
9

منابع صندوق ملی زمین چقدر است؟

  • کد خبر : 1522
  • 19 آبان 1400 - 23:42
منابع صندوق ملی زمین چقدر است؟

وزیر راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرده که در حال توافق با وزارت صنعت برای پیش‌خرید مصالح ساختمانی از محل منابع صندوق ملی زمین است اما سوال اینجاست که حجم ورودی این صندوق در حال حاضر چقدر است؟

وزیر راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرده که در حال توافق با وزارت صنعت برای پیش‌خرید مصالح ساختمانی از محل منابع صندوق ملی زمین است اما سوال اینجاست که حجم ورودی این صندوق در حال حاضر چقدر است؟

به گزارش نویاب بر اساس گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی با تاکید بر اینکه در کشور، زمین، مصالح و سازنده به وفور وجود دارد، گفت: ایران را به کارگاه‌ بزرگ ساخت مسکن تبدیل خواهیم کرد تا به این شیوه تمام صنایع کشور فعال شوند. با توجه به اینکه ۷۰ درصد قیمت مسکن را عملا صنایع به خود اختصاص داده‌اند و ۳۰ درصد از هزینه‌ها مربوط به حقوق و دستمزد است، این موضوع برای کشور مهم است، چراکه با راه‌اندازی کارگاه عظیم ساختمانی در کشور هم اشتغال ایجاد و هم صنایع فعال خواهند شد.

وی اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی درباره مواد و مصالح در حال توافق با وزارت صنعت است تا بتواند منابع صندوق ملی مسکن را صرف پیش‌خرید مواد و مصالح کند و با این‌کار قیمت مواد و مصالح ثابت بماند تا قیمت تمام شده مسکن تا پایان ساخت افزایش نیابد.

وی بیان کرد: در این صورت مردم با تسهیلاتی که پیش‌بینی شده و همچنین آورده اندک می‌توانند این کار را به پایان برسانند و واحدهای مسکونی خود را تحویل بگیرند.

قاسمی با تاکید بر اینکه درباره مواد و مصالح، کمبودی در کشور وجود ندارد، گفت: چنانچه ساخت دو میلیون واحد مسکونی در کشور به صورت همزمان دنبال شود، درباره مواد و مصالح از جمله سیمان با مشکل مواجه نیستیم.

وی افزود: حمایت‌های خوبی نیز در قانون پیش‌بینی شده که دولت به متقاضیان مسکن ارائه می‌دهد. این حمایت‌ها شامل تخفیف در صدور پروانه ساختمان، تخفیف در ارائه خدمات مهندسی و کاهش مالیات ساختمانی از ۴۰ میلیون تومان به یک میلیون تومان است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بر اساس مفاد طرح جهش تولید و تامین مسکن، منابع این صندوق از محل مالیات‌های مرتبط با حوزه زمین، مسکن، مستغلات و ساختمان، منابع پیش‌بینی شده برای بخش مسکن در قوانین بودجه سنواتی، منابع اجاره زمین‌های ۹۹ ساله، منابع حاصل از بازگشت یا امهال اصل و فرع خطوط اعتباری مسکن مهر، اقساط برگشتی صندوق پس انداز مسکن یکم در هر سال، کمک‌های خیران و سایر منابعی که در اساسنامه صندوق پیش‌بینی می‌شود، تامین خواهد شد.

همچنین مصارف صندوق مواردی از قبیل یارانه سود تسهیلات برای اقشار کم‌برخوردار، تخفیف در هزینه صدور و تمدید پروانه ساختمانی، گواهی پایان‌کار ساختمان، هزینه‌های تامین و انتقال زیرساخت و مشارکت در ایجاد امکانات، خدمات روبنایی و کاربری‌های غیرانتفاعی (آموزشی، مذهبی، درمانی، فضای سبز، فرهنگی، ورزشی، تجهیزات شهری) مطابق با الگوی شورای عالی مسکن در توسعه شهری ایجاد شده برای پروژه‌های مسکونی را شامل می‌شود.

با این وجود هنوز مشخص نیست در حال حاضر منابع موجود در این صندوق چقدر است و سهم هر یک از پرداختی‌هایی که در قانون به عنوان مصارف صندوق ملی مسکن مشخص شده چقدر خواهد بود.

در حال حاضر نیز وزارت راه و شهرسازی به دنبال پیش‌خرید مصالح ساختمانی است تا به این ترتیب از عوارض تورم احتمالی مصالح در ماه‌های آینده یعنی افزایش هزینه تمام شده ساخت پیشگیری کند.

در واقع یک سرفصل جدید برای مصارف صندوق ملی مسکن پیش‌‌بینی شده و این در حالی است که هنوز میزان منابع قابل وصول و سهم هر یک از مصارفی که در قانون پیش‌بینی شده اعلام نشده است تا میزان تناسب منابع و مصارف این صندوق مشخص شود.

کارشناسان معتقدند دولت برای پیشگیری از دچار شدن سرنوشت طرح جهش مسکن به طرح مسکن مهر به لحاظ طولانی شدن دوره انتظار تکمیل پروژه باید برآورد دقیقی از میزان «منابع» و «مصارف» این پروژه در اختیار داشته باشد و تناسب این دو را کنترل کند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=1522
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.