• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9

تداوم کمبود آب در گلستان

  • کد خبر : 1434
  • 16 آبان 1400 - 0:59
تداوم کمبود آب در گلستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان این که در سال آبی گذشته ۲۹ درصد کاهش بارش باران داشتیم، گفت: با توجه به کمبود آب صرفه جویی در مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی ضروری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان این که در سال آبی گذشته ۲۹ درصد کاهش بارش باران داشتیم، گفت: با توجه به کمبود آب صرفه جویی در مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی ضروری است.

به گزارش نویاب، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان سید محسن حسینی، اظهار کرد: با توجه به رشد جمعیت استان نیاز آبی گلستان نیز افزایش می‌یابد و این رویداد در شرایطی اتفاق می افتد که میزان آب در دسترس ما تغییری نمی‌کند بنابراین توجه به صرفه‌جویی در مصرف آب را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: می‌توان با مدیریت صحیح در مصرف آب علاوه بر حفظ معیشت، بدون آسیب زدن به درآمدهای مردم و با شناسایی و اجرای طرح ها و راهکارهای مناسب، در مصرف این ماده حیاتی صرفه‌جویی کرد.

به گفته حسینی، در سال آبی گذشته ۲۹ درصد کاهش  بارش باران و نزدیک به دو درجه افزایش دما در سطح استان داشتیم این امر باعث شد رودخانه استان حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد کمبود آب و در بخش  آب ها ی زیرزمینی ۲۰ درصدکاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان اضافه کرد: در استان گلستان ۸۶ درصد منابع آب های زیرزمینی در بخش کشاورزی، دو درصد در حوزه صنعت و ۱۲ درصد آن نیز به مصارف شرب و بهداشت می‌رسد.

سیدمحسن حسینی درخصوص تدابیر این شرکت در صرفه‌جویی بخش کشاورزی، گفت: ما در این راه در اولین گام به دنبال ترویج و آموزش عمومی، بعد بدنبال  استفاده از روش‌های نوین آبیاری و دیگری اصلاح الگوی کشت و روی آوردن به کشت گیاهان کم آب طلب هستیم.

وی ادامه داد: میزان آب تجدیدپذیر در استان ۲.۵ میلیارد متر مکعب است که از این میزان، ۱.۷ میلیارد مترمکعب قابل برنامه ریزی است. البته در برخی سالها با توجه به شرایط خشکسالی، آب در دسترس کمتر از این مقدار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان  گفت: برنامه‌های پیش بینی شده از سوی متولیان تهیه و توزیع آب زمانی اثربخش است که مردم نیز با رعایت الگوی صحیح مصرف آب، از اسراف پرهیز و با صرفه جویی در مصرف این ماده حیات بخش، فرصت استفاده از آب را برای نسل های آینده نیز فراهم کنند.

وی افزود: در استان گلستان با حدود دو نفر میلیون جمعیت، در طول سال برای هر فرد ۱۲۵۰ مترمکعب آب برای مصارف مختلف وجود دارد که این میزان از میانگین کشوری پایین‌تر است.

سیدمحسن حسینی اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های عمده که همیشه مورد تاکید شرکت های آب و فاضلاب نیز قرارگرفته، مدیریت مصرف با هدف کنترل و کاهش مصارف غیرضروری است.

وی در پایان درباره مصادیق مدیریت مصرف آب شرب ، استفاده از شیرهای اهرمی، استفاده از مخزن ذخیره به ازای هر واحد مسکونی و پمپ  و گزارش استفاده غیر مجاز از آب را از جمله موضوعات قابل توجه مشترکین محترم در این باب نام برد.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=1434
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.