• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10

روشنایی جاده‌ها؛ ضرورتی که در خاموشی فرو رفت| سایه مرگ روی بریدگیهای ناایمن

  • کد خبر : 1358
  • 09 آبان 1400 - 18:14
روشنایی جاده‌ها؛ ضرورتی که در خاموشی فرو رفت| سایه مرگ روی بریدگیهای ناایمن

رغم گذشت چهار سال از تصویب اصلاح ۲۰ بریدگی ناایمن در کمیسیون ایمنی حمل‌ ونقل استان، این طرح هنوز نافرجام مانده و افراد زیادی سالانه در این تصادفات جان باخته یا آسیب می‌بینند.

 علی رغم گذشت چهار سال از تصویب اصلاح ۲۰ بریدگی ناایمن در کمیسیون ایمنی حمل‌ ونقل استان، این طرح هنوز نافرجام مانده و افراد زیادی سالانه در این تصادفات جان باخته یا آسیب می‌بینند.

به گزارش نویاب، آبان ماه، سال ۹۶ بود که حادثه تلخ تصادف مرگبار مدیرعامل و معاون پارلمانی وقت سازمان تامین اجتماعی در جریان یک سفر کاری به استان، اتفاق افتاد این حادثه که در بریدگی ورودی غربی شهر گرگان رخ داده بود مسئولان استانی را بر آن داشت تا نسبت به دوربرگردان های غیر ایمن چاره ای بجویند.

خروجی بررسی این موضوع در جلسه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل‌ ونقل استان، شناسایی و اصلاح ۲۰ دوربرگردان غیر ایمن بود. موضوعی که علی رغم حساسیت آن به جهت در خطر بودن جان مردم هنوز به صورت کامل اجرایی نشده و تنها به اصلاح حدود ۱۰ دوربرگردان بسنده شده است.

بیش از ۱۵ درصد از تصادفات، حاصل بریدگی‌ ناایمن


هرچند پلیس‌راه گلستان پیش از این تعداد دوربرگردان جاده های استان را ۷۰ دوربرگردان اعلام کرده بود و بیش از ۱۵ درصد از تصادفات برون‌شهری را حاصل این بریدگی‌های غیرایمن دانسته بود با اینحال فقط ۲۰ دوربرگردان در دستور کار دو دستگاه راهداری و راه و شهرسازی قرار گرفت که آن هم با گذشت دست کم سه سال هنوز تمامی این بریدگی ها به بهره برداری نرسیده است.

شناسایی و اصلاح ۲۰ دوربرگردان غیر ایمن

صرف نظر از موضوع بریدگی های ناایمن استان نبود روشنایی مناسب، یکی دیگر از دلایل تصادفات و حوادث ناگوار در جاده های استان است که مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار در توضیح این مشکل، سرقت ترانس و کابلهای برق را عامل آن می داند و می گوید: در دی و بهمن سال گذشته ۲۸ ترانس و۴۱ کیلومتر از کابل های روشنایی به سرقت رفت.

سرقت ۲۸ترانس و ۴۱ کیلومتر کابل روشنایی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان از جای گذاری ۱۱کیلومتر کابل و ۱۱ترانس به جای این تجهیزات به سرقت رفته خبر می دهد و اضافه می کند: با این اقدام بخشی از روشنایی جاده ها تامین شد اما با توجه به گستردگی روستاها در حاشیه جاده، روشنایی معابر به ایمنی محورهای استان کمک شایانی می کند.

مهدی میقانی با بیان این مطلب که منتظر ابلاغ اعتبارات هستیم، ادامه می دهد: برای تهیه ۳۰کیلومتر کابل و ۱۷ ترانس شصت میلیارد ریال اعتبار نیاز است که به محض تخصیص اعتبار، این امکانات تامین خواهد شد از سوی دیگر ۱۹۸ کیلومتر از محورهای استان روشنایی دارد و تلاشمان بر این است تا این مقدار روشنایی به خوبی نگهداری و توسعه داده شود.

وی با بیان اینکه تعدادی از این دوربرگردان ها اصلاح شده و تلاش می شود تا پایان سال سایر این بریدگی ها هم اصلاح شده و به بهره برداری برسد، افزود: محدودیت منابع اعتباری عامل روند کُندی پروژه اصلاح بریدگی های ناایمن استان است.

کمین مرگ در پس بریدگی ناایمن | روشنایی جاده‌ها ضرورتی که مغفول ماند

قول پیگیری می دهیم

عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ تخصیص و ابلاغ اعتبارات برای استان ها بسیار پائین بوده که استان گلستان هم از این قائده مستثنی نیست، گفت:  مسئولان استان برای دریافت بودجه سفرهای زیادی به تهران داشتند، متاسفانه در سال جاری تخصیص و توزیع اعتبارات در کشور مناسب نبوده است.

جای گذاری ۱۱کیلومتر کابل و ۱۱ترانس به جای تجهیزات به سرقت رفته در مسیر

غلامعلی کوهساری با بیان اینکه قول پیگیری تخصیص اعتبار برای اصلاح این بریدگی های ناایمن استان را می دهیم، می گوید: باوجود اینکه برخی از دوربرگردان های مستعد تصادف، اصلاح و به بهره برداری رسیدند باز هم تصادفات حاصل از بریدگی های ناایمن استان را شاهد هستیم بر این اساس برای جذب اعتبارات این حوزه تمام تلاشم را خواهم کرد.

وی ضمن انتقاد از خاموشی برخی محورهای استان استان، می افزاید: تنها اعلام سرقت کابل و ترانس ها پاسخگوی مشکل مردم نیست؛ خاموشی مسیرهایی نظیر آزادشهر به گنبد و تصادفات حاصل از این ناایمنی متاسفانه مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد کرده و به هر شکل باید این موضوع پیگیری و به وزارتخانه انعکاس داده شود تا در کمترین زمان ممکن این مشکل مرتفع شود.

براساس آئین نامه راه های ایمنی کشور، در مطالعات و طراحی و بهسازی راه های جداشده باید دوربرگردان های ایمن و مناسب و به تعداد لازم در نظر گرفته شود تا در هنگام بهره برداری از ایجاد بریدگی هایی که مطابق آئین نامه طرح هندسی راه های ایران طراحی نشده، اجتناب شود. طبق این آئین نامه در دوربرگردان های موجود عدم تامین دید از بیرون و درون، نداشتن عرض مناسب، نبودعلائم برای آگاهی به رانندگان، جانمایی نامناسب دوربرگردان ها به ویژه در قوس های تند از مشکلاتی است که حوادث تصادف ناخوشاید را به دنبال دارد.

نبود روشنایی جاده، جان هرجنبنده ای را تهدید می‌کند

یک کارشناس راه با بیان این نکته که دوربرگردان ها جریان ترافیکی را ایمن‌­تر و کارآمدرتر می­‌کنند، می افزاید: به این بریدگی های ناایمن دراصطلاح دوربرگردان های نوک منقاری می گویند که بدون هیچ حاشیه امنیتی است.

علی علی نژاد با تاکید بر اینکه باید چند متر قبل از دوربرگردان دو باند با چرخش کامل ماشین آلات سنگین تعبیه شود، می گوید: متاسفانه درحال حاضر بریدگی های مستعد تصادف این قابلیت را ندارند همچنین نصب علائم ایمنی و بلوک نیوجرسی نیاز هر دوربرگردان است و خوشبختانه دوربرگردان غرب گرگان نظیرروستای لمسک، تقی آباد و قرن آباد که در گذشته تصادفات زیادی داشت، اکنون اصلاح شده است.

باید چند متر قبل از دوربرگردان دو باند با چرخش کامل ماشین آلات سنگین تعبیه شود

وی روشنایی محورهای استان را یک ضرورت می داند و می افزاید: اگر جاده یا بزرگراهی فاقد روشنایی باشد حوادثی مانند برخورد خودرو با راکبان موتورسیکلت، عابران و حتی حیوانات را شاهد خواهیم بود از سوی دیگر بسیاری از روستاهای استان در حاشیه جاده ها قرار دارند و نبود روشنایی برای عابران و موتورسوارانی که از روستاها خارج می شوند سبب وقوع حوادث خطرناکی خواهد شد.

با توجه اینکه پلیس راه بیش از ۱۵ درصد از تصادفات برون‌شهری استان را بریدگی‌های ناایمن اعلام کرده، به نظر می رسد دستگاه های متولی باید تمام تلاش خود را جهت رفع مشکل این بریدگی ها انجام دهند تا کمترین تلفات را در حوادثی از این دست شاهد باشیم.

به قلم الهام رئوفی فر

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=1358
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.