• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3
نویاب بررسی کرد؛

معماران چشم بادامی در گلستان/ حمایت از بومیان در حد شعار باقی خواهد ماند؟

  • کد خبر : 13294
  • 13 آذر 1401 - 12:53
معماران چشم بادامی در گلستان/ حمایت از بومیان در حد شعار باقی خواهد ماند؟
علی رغم تأکید مسئولان کشوری بر حمایت از تولیدکنندگان بومی اما زمزمه های واگذاری پروژه های طرح ملی مسکن در گلستان به چینی ها شنیده می شود که این با شعار طرح ملی مسکن منافات دارد.

نویاب؛ اعظم محبی: با سیاست های غلط اتخاذ شده در زمینه مسکن در ماه های اخیر شاهد کاهش ساخت و سازها در کشور هستیم و گلستان هم از این امر مستثنی نیست.

علی رغم آغاز طرح ملی مسکن اما عدم شفاف سازی در قیمت تمام شده این طرح، نبود ثبات قیمت و عدم کنترل بهای مصالح ساختمانی از جمله دلایل کاهش حجم ساخت و سازها بوده و افزایش بهای صدور عوارض شهری و انشعابات هم مزید بر علت شده است.

به گونه ای که طبق گفته دبیر انجمن انبوه سازان گلستان در ۶ ماهه نخست سال جاری تعداد پروانه های صادر شده در گرگان حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.

با وجود این که بیش از یک سال از آغاز طرح ملی مسکن در کشور می گذرد اما مجموعه این عوامل سبب شده که سازندگان گلستانی از طرح ملی مسکن استقبال نکنند.

به گفته معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی گلستان، طبق برنامه سال اول طرح، باید ۱۵ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی در مناطق شهری گلستان ساخته شود که تاکنون عملیات ساخت دو هزار و ۸۷۹ واحد آغاز شده است.

البته این در شرایطی است که برخی از پروژه های مسکن مهر به این طرح هم الحاق شده است در نتیجه آمار طرح ملی در استان جای تأمل دارد.

سازندگان گلستانی برای ورود به پروژه ها منتظر حمایت دولت بوده و خواستار شفاف سازی در قراردادها هستند.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان در این خصوص به خبرنگار نویاب گفته بود: کلی بودن قراردادها و ابهامات قیمتی در طرح جهش تولید مسکن، سبب شده تا ارتباط خوبی بین انبوه‌سازان و این طرح شکل نگیرد.

سید محمد مرتضوی افزود: قراردادهای ارائه شده از سوی اداره راه و شهرسازی از نظر ماهیت و محتوا دارای اشکال بوده و بازنگری در این قراردادهای کلی، بسیار ضروری است.

وی گفت: روند فعلی قیمت گذاری فقط بر هزینه‌های ساخت متمرکز بوده که این موضوع آسیب ها و نگرانی های بسیاری را در آینده به دنبال خواهد داشت.

مرتضوی تأکید کرد: باید با رفع ابهامات و لحاظ کردن همه هزینه های فراروی ساخت مسکن، قیمت نهایی و تمام شده را برآورد و به طور شفاف در قرارداد قید کنیم تا همه طرف های قرارداد به هزینه ها و تعهدات مالی خود واقف باشند.

اما علی رغم تأکید سازندگان به واقعی شدن قیمت ها و حمایت دولت، روز گذشته شاهد مقدمه چینی استاندار گلستان برای ورود سازندگان چینی در پروژه های طرح ملی مسکن بودیم، علی محمد زنگانه در شورای مسکن گلستان اظهارکرد: تاکنون به دفعات به ضرورت استفاده از ظرفیت پیمانکاران بومی در طرح نهضت ملی مسکن اشاره و تاکید داشته‌ایم، اما تاکنون سازندگان بومی مسکن از حضور در این طرح استقبال نکردند.

استاندار گلستان افزود: با توجه به ضرورت اجرای به موقع طرح نهضت ملی مسکن، مجبور هستیم به سراغ پیمانکاران غیربومی برویم.

وی گفت: نهایت اشتیاق و رغبت ما بر حضور سرمایه گذاران بومی است اما تاکنون ثمره‌ای حاصل نشد، لذا باید از سازندگان غیربومی استفاده کنیم تا زمان دسترسی مردم استان به آرزوی خانه‌دار شدن به درازا نکشد.

زنگانه همچنین از اعلام آمادگی برای واگذاری طرح نهضت ملی مسکن به سازندگان چینی خبر داد و گفت: به طرف چینی یادآور شدیم اگر چند مورد اختلاف شامل عقد قرارداد به ریال، تعیین محل حل اختلاف در ایران و ثبت شرکت در ایران برطرف شود، آماده واگذاری ساخت خانه از محل طرح نهضت ملی مسکن به آنها هستیم.

وی گفت: باید هرچه سریع‌تر ساختمان‌های نیمه کاره مسکن مهر در گلستان تعیین تکلیف شود و در صورت امکان در قالب طرح نهضت ملی مسکن گنجانده شود.

با صدور مجوز واگذاری پروژه ها به پیمانکاران غیربومی و چینی، مقوله حمایت از تولیدکنندگان داخلی که همواره در سخنان مسئولان راه و شهرسازی بیان شده تنها به صورت حرف باقی خواهد ماند.

باید مانند و دید که آیا این قراردادها به سرانجام می رسد یا تنها روی کاغذ باقی خواهند ماند.

لینک کوتاه : https://noyabpress.ir/?p=13294
  • نویسنده : اعظم محبی
کد شما در این بخش

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.